stormmilla

Alla inlägg under oktober 2008

Av Camilla - 26 oktober 2008 19:05

Ja, nu har det gått ett tag sen jag bloggade igen. *skäms på mig* Tack Sandra för påminnelsen. ;)
Den 13 Oktober var jag hos Paula (en råttuppfödare) tillsammans med några andra från råttforumet som jag brukar hålla till på. Alla var där för att hämta sina tingade råttbebisar. Tyvärr hade inte jag tingat någon jag fick bara hoppas på turen att tjejen som var före mig ville ha en slät tjej, för då skulle det bli en rex över till mig, men hade hon valt rexen, så hade jag blivit utan, för då hade en annan tjej som också var före mig valt den släta.

Men till min stora glädje så valde hon den släta och jag fick rexen. :D
Min lilla rexhona blev döpt till Sipa Lipa Lakritspipa efter ett tema som hennes ägare hade valt, nämligen Lennart Hellsing tema, men här hemma kommer hon bli kallad för Sipa. :)

Tanken var att jag skulle fått köpa en 4 månaders hona av johanna vilket jag gjorde. Men tyvärr började hon bita mig och min mamma, troligen hade hon präglats för mycket på johanna och gillade inte att flytta, men vem vet.. iaf så lämnade jag tillbaka henne till johanna.
Johanna försökte hjälpa mig hitta nån ny kompis, men det fanns inga kullar. :/ Så en dag så var jag inne på zoonen och kollade på lite annonser då får jag syn på att Babbet letade fodervärd åt två av sina honor, som hon eventuellt skulle ta kull på om dom lämpade sig för det, sen skulle dom överlåtas till fodervärden.

Jag nappade på det och tog tillfället i akt att maila Babbet. Jag visste vem hon var och så, så det gjorde allt mycket lättare och bättre. Tillslut bestämde vi att jag skulle åka till kungsängen och hälsa på honorna.
Jag var hos Babbet c:a kl 13.30 kanske, minns inte riktigt. Åkte hem med pendeln som gick kl 17.08 så jag var hemma c:a 19.00 på kvällen. var så lagom trött när jag kom hem med dom båda tjejerna..
Började iaf med att hämta lilla Sipa från buren och satt mig i soffan med alla tjejer. Dom började springa runt och undersöka allt lite försiktigt, men blev modigare ju mer tiden gick, där sat vi iaf i några timmar, jag kollade på film medans råttorna undersökte omgivningen och varandra. Dom varvade med att ligga i min tröja och sova tillsammans när dom blev trötta.

Efter några timmar så tyckte jag att allt kändes bra mellan dom, inget tjafs eller bråk. Så mamma fick hålla ett vakande öga på dom medans jag gick och städade buren. Sen släppte jag in alla tjejer i buren och det blev lite livat, inte dom emellan, men dom piggnade till snabbt när dom kom in i buren, dom skulle undersöka allting som gick att undersöka. När dom hade kollat buren färdigt tyckte dom det var dags att kolla vem deras rumskompisar var. Sipa var lite kaxig och försökte busa med Fickan, men Fickan vände henne på rygg och sa ifrån. Sen jagade dom varandra en stund med lite pip och bus, sen lugnade dom ner sig och jag gick och la mig.

Nästa morgon gick jag upp åt frukost, och släppte ut tjejerna ur buren, det såg ut som att Sipa ville visa dom nya tjejerna vart hon brukade springa. :P
Tjejerna lärde sig snabbt var luckorna på buren fanns och att man ska hänga framför dom när man vill ut och springa. Men såklart öppnas tyvärr inte dörren alltid hur mycket man än står och tigger framför luckan. :P

Så fort jag kommer in i rummet eller kliver ner från min säng så hänger alla tjejer på burgallret och säger hej! :) Eller kan vi få komma ut nu?
Ha ha.. det är roligt, för mina killar har aldrig gjort så, dom vill hellre vara i buren och lata sig i hängmattan, så det är mycket roligt nu med busiga tjejer och lata grabbar. :)
Än så länge har det bara gått bra med Tjejerna, Fickan är en hejare på att klättra och ta sig dit hon inte får vara, t.ex försöka klättra ner på mitt golv, där jag har massa sladdar och skrymslen.. Ne du Fickan du får allt vänta tills jag kan släppa ut er och springa i hallen eller köket. :)

Oj nu blev det långt här, men kanske inte så konstigt då det fanns lite att skriva om he he... Aja Godnatt!

//Kram Melle



Sipa (Sipa Lipa Lakritspipa)





Azzi (Aziza)


Fickan (OTO Unlucky Buried)



Här springer tjejerna sin runda



Andra hållet!

Av Camilla - 20 oktober 2008 16:58

Ikväll satt jag vid datorn och hör nåt konstigt ljud från råttburen, då ser jag Musse som andas med öppen mun och licksom hoppar omkring som om han hade hicka. jag tog snabbt ut honom ur buren och han höll på att buk andas. Jag blev såklart jätte orolig då jag förstod att det var allvarligt. Jag slängde mig på telefonen och ringde runt till många olika veterinärer. Först dom närmaste, sen fick jag utvidga området. Till slut ringde jag till Roslagstull som ville att vi skulle komma in med honom på en gång eftersom dom förstod att det var allvarligt! Sagt och gjort, jag skyndade mig att ringa pappa och inom några minuter var vi påväg till sthlm. När vi kom in i väntrummet fick jag fylla i papper om honom. Reseptionisten kom och kollade på honom i transpotburen och såg hur illa det var med honom så hon tog med honom på en gång och satte honom i en syrgasbur. Jag och pappa fick vänta kvar i väntrummet.

Snart kom veterinären och vi gick in på ett rum. Hon berättade att hon hade tittat på Musse och hans tunga var tydligen blå, han fick ingen luft överhuvudtaget. Hon hade lyssnat på hans andning och hon kunde inte höra något som indikerade på att någonting satt fast i strupen på honom.
Visst kunde vi röntga sa hon och göra tester, men risken var stor att han skulle dö av stressen på röntgenbordet, han hade blivit väldigt stressad av att hon lyssnade på honom. Hon sa också att hon är inte den som förespråkar avlivning, men i det här fallet tyckte hon att det var det bästa för honom. Jag kunde bara hålla med, han mådde verkligen inte bra..
Veterinären sa att den nog var lungcanser, att ett blodkärl har brustit så att hans lungor inte fungerade och han fick ingen luft, han höll på att kvävas. :'(  
Så min "lilla" grabb fick somna in...

<3 070108 - 081020 <3
c:a 20.20 fick han somna in.  :(

Jag kommer alltid minnas dig gubben, även om du inte var den keligaste råttan, så var du alltid snäll ändå. Du skulle aldrig få en tanke på att bitas.
Ena stunden är du pigg och kry i nästa är du inne hos veterinären för avlivning, hur kan det komma sig?

Sov gott min älskling, kommer sakna dina stora fina ögon som jämt tittade på mig!   :'(




[


Av Camilla - 9 oktober 2008 00:02

Idag måste jag säga att jag har varit duktig. Eftersom jag fyller år i morgon så har jag städat i lägenheten iprincip hela dagen, så nu är jag döö trött -.-'
Jag har städat mitt rum + en råttbur och inrett den, städat en 100*50 bur och inrett och städat bokhylleburen och inrett. :) Det var en del jobb, men nu är allt äntligen fördigt iaf, så nu ska jag snart gå och lägga mig när jag kollat färdigt på internet och lite så. :)

//Natti!

Av Camilla - 8 oktober 2008 15:13

Mitt hjärta gråter men min mun den ler,
mitt "glada" yttre är bara vad du ser.
Ingen förstår vad jag egentligen känner,
inte ens mina närmaste vänner.
Med dem kan jag skratta, sjunga och tralla,
medan jag i nästa ensamma sekund låter mina tårar falla.
Jag vill egentligen bara vara glad,
men jag känner mig innerst inne som trädet som tappat alla sina blad.
Borta är all glädje, lycka, livskraft och mycket mer.
Mitt hjärta gråter men min mun den ler

Så känner jag just nu.. :(

Av Camilla - 8 oktober 2008 01:11

Aztrid har blivit ännu rundare om magen nu. :)
Får se om hon föder den 22 okt eller när det blir. :P Ska bli väldigt intressant och se vad det blir för nåt. Men jag hoppas ju självklart på en hane till mig. ^^ Sandra berättade att när Vidar (pappan) blev pappa till sin första kull så blev det bara hanar i den, tänk om det bara blir honor i denna. :O Ha ha hemska tanke :P Lite bilder på söt gumman som jag har fått tillstånd att använda. :)

Aztrids bebismagge<3



Sandra berättade att hon har gått ner lite, så nu får hon mumsa i sig Fortimell, vilket är väldigt gott enligt Aztrid. Det går vel lika bra med självbetjäning som när matte matar mig^^
© Camilla 2008

Jag kunde inte låta bli att göra en animering^^,

Av Camilla - 8 oktober 2008 00:43

Idag blev jag väldigt glad när jag öppnade image ready programmet och försökte göra mina allra första animering. I början gick det åt skogen, jag fattade noll hur jag skulle göra. men efter lite googlande på internet och eget tänkande så växte tillslut en gråtande häst fram. Jag kan berätta hur jag gjorde. Jag började med att öppna youtube och hade bestämt mig för att jag skulle måla Rain. (Tjej hästen i Spirit) så jag pausade filmen och tog en printscreen på den, och öppnade sen upp photoshop och började kalkera av printscreen bilden, och så färglade jag den. Sen när jag var klar med det öppnade jag image ready och började klura, hmm hur ska jag göra.. och efter lite tänkande och mycket testande fick jag tillslut min häst att röra på sig, snacka om att jag blev glad då att jag fick den att fungera.:D
Rain
Vad tycks? :)

Här är orginalet jag målade på:

Det var inte lätt men det fungerade till slut!
Snart kommer det säkert mer animeringar av mig. ;)

Av Camilla - 6 oktober 2008 02:27

Snart är det utställning igen, men denna gång för grisarna. Utställningen är den 1 Novmber i Kallhäll. Jag har anmält alla mina fyra grabbar. Ådi i pet, Ludde i pet, Calvin i pet och Tweeny i pet och klippt långår. ^^
Jag har aldrig ställt ut i klippt långår förut så det ska bli väldigt spännande. Hoppas bara att Tweenys överhår på bakdelen hunnit växa sig till rätt längd :/ annars kanske vi blir diskade, och det skulle inte vara så kul.
Jag kan bara hoppas att Ludde och Calvin lyckats få lite mera massa iaf än det dom hade på SM. Annars lär det inte gå så bra för dom. Jag hoppas också på att Tweeny och Ådi kan knipa åt sig varsitt silverkort. :P För då har dom två var, sen behövs det bara ett till så blir dom titulerade som Guld pettar sen. :D det skulle vara riktigt kul. Marsvin som Guld pet och en råtta som Guld pet :)

I övrigt mår grisarna bara bra. Min födelsedag närmar sig också med stromsteg, och jag önskar mig en till bokhyllebur i födelsedags present. För nu går Ådi och Tweeny i en 100*50 bur, och det tycker jag personligen är för litet för två marsvin. Skulle hellre säga 120*60cm till två marsvin.
Men iaf så hoppas jag att jag får det, så att Tweeny och Ådi får lika stor bur som Ludde och Calvin just nu spatserar runt i. :P
Och nu har jag även inhandlat en 3 meters vaxduk som jag kan ha som golv i hagen när marsvinen är ute på golvtid och så slipper jag höra från mamma att marsvinen kissar och bajsar direkt på golvet. ;) Men det är ju marsvin, får jag försvara dom med. :P

Har även fått tillstånd av mamma att äntligen få införskaffa mig dom två drömraserna som jag velat ha sen jag nu återupptagit marsvins ägandet. Nämligen en satin och en Teddy, och jag hhar hittat dom perfekta uppfödarna för ändamålet. :) SMF 237 Sweet Dream´s = Teddy och SMF 206Starlight´s= Satin de golden. Så förhoppnings vis blir det en teddy hane här hemma snart, runt jul nån gång om transporten ordnar sig och allt går bra för "Aztrid mamman med bebisar i magen som är beräknad till c:a 22 oktober, så vi får se då om det blir nån söt kille till mig. Tänk om det bara blir honor :O Ne, det får inte bli så :P Aja det är bara att vänta och se helt enkelt.. men varför ska väntan vara så svår.. Längtar såå! hi hi jobbigt ;)

Vill verkligen ha en teddy igen, då jag fick lära känna min lilla Rospiggens Fix (som var Teddy) blev jag helt fast i den rasen, så underbar! Men min lilla Fix blev bara 8 månader :'( R.I.P
Så sandra, du får viska i Aztrids öra att hon måste ge mig en söt hane. ;P

Ne nu har jag faktiskt bloggat väldigt mycket ikväll alltså inte bara dagens datum, skrev också på 6 september om Stora pet (råttutställning) och om marknads dagen i Torsdags 3 Oktober. ;)

Nu måste jag sova Godnatt allihopa!
//Camilla

Aztrids bebismage <3 hoppas på att min blivande hane finns där inne^^,

Av Camilla - 3 oktober 2008 01:12

Aj, aj då.. jag måste verkligen erkänna att jag är en dålig bloggare :S
I Torsdags var det Rimbo marknad här, det sägs att det är Sveriges största endagsmarknad. Riktigt kul att bo så nära då ;)
Mamma och C sålde honung som vanligt, och då kom min f.d jobbar kompis fram, riktigt kul att se henne igen, hon ville visa att Cafe chocolate (mitt gamla jobb) också hade ett stånd på marknaden, det var ju trevligt då fick jag träffa rästen av jobbar kompisarna också. :)
Dom hade många goda saker som dom sålde, jag stod och pratade med dom en bra stund innan jag gick vidare för att kolla på resten av marknaden. Det var väldigt mycket stånd överallt, nästan så man inte kände igen sig där man gick, fast än jag har gått där hur många gånger som helst, fast då har det förstås inte varit några stånd där. ;)
Sen hämtade jag kameran och började fota, det blev mest karuseller på bilderna :P vågade inte fota så mycket människor ifall dom skulle bli sura..

Presentation


Camilla, 24 år. Bor 7 mil norr om sthlm.
Gillar att fotografera, vara med mina djur och kompisar.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards